Προτεραιότητα στην ανάπτυξη επιχειρηματικών συνεργασιών και τουρισμού
Κοινή συνεδρίαση μεταξύ των Επιμελητηρίων Πιερίας και του Περιφερειακού Οικονομικού Επιμελητηρίου της Νις Σερβίας πραγματοποιήθηκε μετά την ολοκλήρωση της τελετής αδελφοποίησής τους, την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2008, στις 8 το απόγευμα. Οι εκπρόσωποι των δύο Επιμελητηρίων συζήτησαν προτάσεις για την ανάπτυξη επιχειρηματικών συνεργασιών και του τουριστικού προϊόντος μεταξύ των δύο περιοχών, ενώ έγινε και παρουσίαση του ευρωπαϊκού προγράμματος συνεργασίας με χώρες της Ν.Α. Ευρώπης.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΔΥΟ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
Επτά προτάσεις για την ανάπτυξη επιχειρηματικών συνεργασιών μεταξύ Πιερίας και Νις κατέθεσε ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας Ηλίας Χατζηχριστοδούλου κατά την εισήγησή του.
«Οι Έλληνες έχουν έως τώρα επενδύσει περί τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ στη Σερβία. Η Ελλάδα έδωσε πρόσφατα το παρόν στο Βελιγράδι «στο μέσον της διεθνούς οικονομικής κρίσης». Βεβαίως θεωρώ πως οι οικονομικές μας συναλλαγές δεν είναι αντίστοιχες με τις πολύ καλές πολιτικές και προσωπικές μας σχέσεις. Ειδικά με την περιοχή της Νις δεν πρέπει να ξεπερνούμε τα 30 εκατομμύρια ευρώ σε εμπορικές συναλλαγές.
Σήμερα λοιπόν καλούμαστε να συναποφασίσουμε για ρεαλιστικούς τρόπους επιχειρηματικών συνεργασιών μεταξύ της Πιερίας και της Περιφέρειας της Νις, ώστε να προσθέσουμε το κάτι παραπάνω στην γενικότερη προσπάθεια επιχειρηματικής προσέγγισης των λαών μας.
Καταρχήν θεωρώ πως πρέπει να συζητήσουμε πρώτα για τα μεγάλα έργα δίχως να φοβόμαστε μήπως μπαίνουμε σε βαθιά νερά», τόνισε ο κ. Χατζηχριστοδούλου και συγκεκριμένα πρότεινε:
1.Να υποστηρίξουμε από κοινού νέες επενδύσεις τόσο σε μικρά όσο και σε μεγάλα έργα. Αυτό μπορεί να γίνει με το να έχουμε συνεχώς ανοικτούς διαύλους επικοινωνίας, να καταστρώσουμε ένα σχέδιο μάρκετινγκ και κοινές προσκλήσεις ενδιαφέροντος επενδυτών, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.
2.Να δημιουργήσουμε έναν κοινό φάκελο όπου θα περιγράφουμε με συγκεκριμένα στοιχεία στον Έλληνα και Σέρβο επενδυτή για ποιους λόγους πρέπει να επενδύσει αντίστοιχα στην Πιερία & στην Περιφέρεια της Νις.
3.Να αναπτύξουμε έναν Νομικό & Οικονομικό Συμβουλευτικό Μηχανισμό ανάμεσα στα δύο Επιμελητήρια μας, με στόχο κάθε φορά που αντιμετωπίζει ένας επενδυτής πρόβλημα σε κάποια από τις δύο περιοχές, η νομική και οικονομική υπηρεσία να παρεμβαίνει άμεσα είτε κατασταλτικά είτε συμβουλευτικά με υπομνήματα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της κάθε χώρας. Ο κοινός μας φορέας θα μπορούσε επίσης μία φορά το χρόνο να στέλνει έναν επιστημονικό εκπρόσωπο για μια διάλεξη περί των νομικών και φορολογικών ιδιαιτεροτήτων της κάθε περιοχής.
4.Να φέρουμε σε επαφή γεωργούς, εμπόρους και ιδιοκτήτες συσκευαστηρίων αγροτικών προϊόντων με στόχο εάν είναι εφικτό να υπογράψουν ακόμη και συμβόλαια αποκλειστικής προμήθειας.
5.Να οργανώσουμε πιλοτικά από την επόμενη χρονιά δύο κοινές εκθέσεις (μία ανά έτος) τοπικών προϊόντων από την Πιερία και τη Νις σε χώρους τη μία φορά στην Ελλάδα και την άλλη στη Σερβία.
6.Να εντάξουμε στους δικτυακούς μας κόμβους (ιστοσελίδες) ένα πεδίο προσφοράς και ζήτησης προϊόντων μόνο από επιχειρήσεις της Πιερίας και της Περιφέρειας της Νις.
7.Να προωθήσουμε τις ανταλλαγές εκπαιδευτών. Για παράδειγμα θα μπορούσε στην Επιμελητηριακή Σχολή της Πιερίας να πραγματοποιηθεί ένα ειδικό 3ήμερο σεμινάριο ή ένα 2ήμερο συνέδριο γύρω από τις επενδυτικές ευκαιρίες στη Σερβία και την επιχειρηματική κουλτούρα της περιοχής.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΔΥΟ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
Ιδιαίτερα εποικοδομητική ήταν η συζήτηση του θέματος για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος μεταξύ των δύο περιοχών καθώς ένα σημαντικό ποσοστό του τουρισμού του νομού μας προέρχεται από τη Σερβία. Ο κ. Χατζηχριστοδούλου, κατά την εισήγηση του θέματος, επεσήμανε: «δεν χρειάζεται νομίζω να αναφερθώ ιδιαίτερα στο τι σημαίνει η Πιερία για τους αδελφούς μας από την Περιφέρεια της Νις μα και όλης της Σερβίας όσον αφορά τις διακοπές του καλοκαιριού και γενικά τον τουρισμό. ¶λλωστε πολύ από εσάς γνωρίζετε την περιοχή μας, τις θάλασσες, τον Όλυμπο, ακόμη και τα τουριστικά καταλύματα, κάμπινγκ και ανθρώπους του τουρισμού στην Πιερία.
Από την άλλη πιστεύω ότι η σχέση αυτή πρέπει να γίνει περισσότερο αμφίδρομη με την προβολή των τουριστικών χαρακτηριστικών της Περιφέρειας Νις σε υποψήφιους επισκέπτες από την Πιερία. Η 10η θέση που κατέχει συνολικά η Ελλάδα με 23.692 τουρίστες προς τη Σερβία το 2007, σίγουρα έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης.
Θα ήθελα να τονίσω ότι το Επιμελητήριο Πιερίας πρωτοστάτησε στις προσπάθειες για χορήγηση ατελούς βίζας ώστε και οι δυο χώρες μας να ευνοηθούν. Συγκαλέσαμε ευρεία σύσκεψη φορέων εδώ στο Επιμελητήριο, καταθέσαμε πάρα πολλά υπομνήματα και είμαστε ευτυχείς πλέον το ότι απομένει η ενεργοποίηση μιας ήδη οριστικής απόφασης υπέρ της χορήγησης της βίζας
Η χώρα σας στο σύνολό της έχει σημαντικά πλεονεκτήματα στον τουριστικό τομέα που οφείλουμε να τα αναδείξουμε :
- Υπάρχει θετική στάση του σέρβικου πληθυσμού απέναντι στον τουρισμό και ιδιαίτερα φιλόξενο πνεύμα απέναντι στους Έλληνες
- Διαθέτει παραδοσιακά ανεκμετάλλευτα ιαματικά λουτρά (spas)
- Ανεξερεύνητες εκτάσεις σε όρη, δάση, αγροτικές περιοχές που δημιουργούν ένα μοναδικό φυσικό τοπίο, πλούσιο σε αντιθέσεις
- Τεράστια πολιτιστική κληρονομιά και μεγάλο αριθμό μνημείων και μοναστηριών καλά διατηρημένων».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Χατζηχριστοδούλου έκανε τις εξής προτάσεις αναφορικά με τον τουρισμό:
1.Να ενθαρρύνουμε την εξαγορά ξενοδοχείων που βρίσκονται υπό ιδιωτικοποίηση, από Έλληνες επενδυτές ώστε να ανακαινιστούν και να γίνουν ανταγωνιστικά παρέχοντας ποιοτικές υπηρεσίες. Επίσης να ενισχύσουμε τις επενδύσεις από το μηδέν, στην περιοχή της Νις και της Νίσκα Μπάνια στα πλαίσια της εξέλιξης του ιαματικού τουρισμού. Θεωρώ πως η μη εμφάνιση πολλών διεθνών γνωστών ξενοδοχειακών αλυσίδων διευκολύνει την έλευση «νέων παικτών» στην αγορά. Με δεδομένο ότι 58% των Σέρβων τουριστών περνούν τις θερινές διακοπές τους στην Ελλάδα, τα παραπάνω μπορούν να ωφελήσουν και τους Έλληνες πράκτορες και ξενοδόχους ώστε να προσφέρουν «πακέτα διακοπών» και να αποστέλλουν τουρίστες σε ξενοδοχεία για παράδειγμα της Πιερίας.
2.Να διώξουμε κάθε εμπόδιο που στέκεται μπροστά στην επενδυτική πρωτοβουλία Ελλήνων και Σέρβων επενδυτών. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε ήδη καταθέσει μνημόνια διαμαρτυρίας για τη γραφειοκρατική ταλαιπωρία που μπορεί να υποστεί ένας υποψήφιος αγοραστής όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Στην περιφέρειά σας μπορείτε να είστε εγγυητές των Πιερικών επιχειρήσεων για τη διασφάλιση των αρχών της «εθνικής μεταχείρισης» και της «νομικής σταθερότητας». Εμείς θα κάνουμε ότι περνά από το χέρι μας για να διαφημίσουμε τα φορολογικά σας κίνητρα, όπως για παράδειγμα η 10ετής φορολογική απαλλαγή για επένδυση άνω των 7,4 εκατομμυρίων ευρώ και η 5ετής για επενδύσεις περίπου 74.000¤ με δημιουργία 5 νέων θέσεων εργασίας σε υπό ανάπτυξη περιοχές.
3.Να καταρτίσουμε μια κοινή οργανωμένη τουριστική στρατηγική. Αυτή μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι και την ενθάρρυνση των μεταφορέων μας να φέρουν αισθητικά καλές και ευδιάκριτες διαφημίσεις της Πιερίας και της Νις καθώς διέρχονται για παράδειγμα τον Άξονα 10. Μπορούμε φυσικά να βοηθήσουμε όσο γίνεται τους τουριστικούς μας επιχειρηματίες να διαφημιστούν στα τοπικά κανάλια και ραδιόφωνα ή περιοδικά. Ακόμη περισσότερο να εντοπίσουμε και τα δύο Επιμελητήρια τα κοινά μας σημεία και να δουλέψουμε πάνω σε αυτά. Άρα λοιπόν προτείνω στη βάση αυτή να αναδείξουμε από κοινού:
- Τον ορεινό & ορειβατικό ή φυσιολατρικό τουρισμό
- Τον ιαματικό τουρισμό
- Τα αρχαιολογικά μας μνημεία και μουσεία
- Τα πολιτιστικά μας γεγονότα, όπως το Φεστιβάλ Ολύμπου και η Νισόμνια.
- Την τοπική μας γαστρονομία
- Τα χιονοδρομικά κέντρα που βρίσκονται στις περιοχές μας ή κοντά σε αυτές
- Τον θρησκευτικό τουρισμό στα μονοπάτια της Ορθοδοξίας